Shopee Platform Niaga Untuk Mereka Yang Nak Mudah Buat Duit

Teks: Khadijah Abdul Khalim

Assalamualaikum


Sumpah kalau saya tahu dah lama dah saya pilih platform shopee untuk buat duit dengan bisnes online saya ni..Jujur sangat sayang luahkan kenapalah benda alah ni baru wujud 2 tahun ni ye? Sebabnya saya amat yakin yang saya boleh buat duit dengan cara paling malas sekali..

Yelah apa tidaknya..di Shopee semua seller atau pun penjual perlu 'set-up' iklan dan tinggal tunggu order masuk dari client..Yang paling saya suka tentang platform ni adalah disebabkan saya 
  • tak payah pening-pening kepala nak fikir buat iklan ke?.. 
  • copywriting power ke?.. 
  • upah designer buat iklan poster ke?..
  • upah photographer shoot gambar cantik-cantik ke..!!
  • bazirkan duit nak run iklan berbayar dekat FB/IG/GOOGLE dan lain-lain lagi lah.
  • gajikan sales team untuk buat sales ke?
  • nak pergi kelas sifu-sifu untuk faham cara marketing berkesan untuk tingkatkan sales!

Sekarang TIDAK TIDAK TIDAK TIDAK...LAGI PERLU dah semua di atas.

Sila buang jauh-jauh semua itu dari kepala hotak sekarang sebabnya semua dah diuruskan oleh pihak Shopee sendiri..YE BETUL semuanya pihak Shopee yang akan buatkan dan sediakan semua bahan marketing iklan dan sebagainya.

Tugas kita hanya ikut langkah-demi langkah yang betul untuk pastikan iklan kita berada dalam kelompok yang dipercayai customer atau pelanggan..sebagai 'Trusted Seller'.

Yang paling penting untuk mula berniaga di shoppe ni adalah perlu pandai buat pemilihan produk yang senang dan boleh dijual dalam kelompok orang Malaysia.. Kalau tersalah pilih boleh jadi rugi yang berganda pulak..

Saya paling teruja bila dapat tahu seorang sahabat saya ni buat duit puluhan ribu ringgit sebulan hanya dengan berniaga menggunakan Shopee sahaja.. Terkejut sumpah tak percaya..boleh ke kalau kita tiada produk sendiri buat duit mewah dekat Shopee?

Jawapan nya YA YA YA.. tak perlu nak tunggu ada produk sendiri atau nak kena ada modal untuk simpan stok dan sebagainya..

Yang diperlukan di Shopee adalah:-
  • Internet Data
  • SmartPhone
  • Senarai Pembekal Produk
  • Daftar sebagai Seller di Shopee

Setahun dulu, saya hanya menggunakan Shopee untuk membeli belah secara dalam talian.. dan paling saya kesal rupanya di Shopee kita boleh collect Coin dengan setiap pembelian yang telah kita lakukan.. Dan Coin tersebut pulak boleh ditebus pada mana-mana promosi yang shopee adakan.. Dan ianya sudah pasti ada wujud tarikh luput..

Di sinilah saya telah membazirkan coin-coin tersebut tanpa buat apa-apa pun.. Oh Rugi nya saayaa kan?

Ada banyak fakta yang boleh saya kongsikan di sini tentang Shopee, salah satunya yang paling saya suka adalah saya tak perlu lagi nak memikirkan kos poslaju, nak kena beratur panjang nak pos kan barang ke pelanggan.. Sebab saya hanya perlu terima tempahan tersebut setelah pihak shopee sahkan bagi pihak saya kemudian saya perlu membuat penghantaran dalam masa 3 hari bekerja.

Seterusnya dari segi keselamatan pihak saya sebagai penjual juga akan terjamin dari SCammer yang sentiasa mencari peluang nak mengambil kesempatan terhadap peniaga baru seperti saya.. 

Dah banyak kes yang terjadi di media sosial sekarang, peniaga dah poskan barang tapi sebenarnya tiada pun duit bayaran tempahan itu diterima oleh peniaga.. Sudahnya peniaga itu terpaksa menanggung kerugian berganda..

Selain itu saya amat teruja bila dengar seorang sahabat saya yang baru buat bisnes di shopee selama 2 bulan lepas dan barangan/produk yang dipilih adalah dari luar negara..Dia hanya bertindak sebagai dropship sahaj kepada produk tersebut, tetapi rezeki dia Allah dah tulis di mana dia mendapat tempahan tersebut dan ianya di poskan dari China ke Malaysia tanpa dia perlu pun keluarkan apa-apa modal yang banyak..

Eh kalau nak ikutkan saya nak sharekan banyak lagi fakta yang saya tahu tentang shopee ni tau, tapi saya rasa cukup lah kan.. sebab yang PALING penting sahabat blog ika dapat kan ilmu sebenarnya tentang shopee ni sebelum nak bermula ye..

Sebab rugi sangat nak berniaga tapi tak de ilmu di dada.. nanti untung yang diharapkan, rugi pulak yang menanti datang..!!

Baiklah sahabat klik link ini dulu Nak Lah Buat Duit Tepi Dengan Shopee nanti saya share kan dan dedahkan bagaimana nak dapatkan ilmu-ilmu terbukti berkesan di sana..

So kita jumpa di sana ye?!

#SuriBeraniKaya



No comments

Powered by Blogger.